O mână de linte este perfecta pentru ingrosarea unei supe sau pentru da consistenta unei salate. Exista mai multe varietati de linte (neagra, maro, verde, rosie, galbena) si ne place sa incercam un nou tip de linte ori de cate ori avem ocazia! V-ati intrebat insa vreodata ce beneficii aduce consumul de linte, care este diferenta intre diversele tipuri de linte, cum se prepara lintea si cu ce alimente se completeaza perfect? Acum este timpul sa aflati!

 

Informatii nutritionale linte

 

Lintea nu este foarte cunoscuta in Romania si de aceea nu este consumata la scara mare. Este bine sa stim ca lintea nu contine colesterol, dar contine fosfor, mult fier, proteine si fibre alimentare (100 gr de linte fiarta contin 180 mg fosfor, 3,3 mg fier, 9 gr de proteine si 8 gr fibre). Lintea este saraca in grasimi, dar bogata in proteine, fiind un excelent substitut pentru carne, si contine carbohidrati cu indice glicemic scazut. Lintea ajuta la tratarea lipsei de fier (anemiei feriprive), fibrele pe care le contine scad nivelul de glucoza si colesterol din sange, ajuta la prevenirea constipatiei, iar prin continutul de antioxidanti ajuta la prevenirea cancerului si a bolilor de inima.

Lintea este leguma ideala pentru vegetarieni deoarece pastreaza echilibrul de proteine din organism. Este indicat ca lintea sa fie consumata cu paine integrala sau orez pentru a se asimila mai bine proteinele si mineralele. Atunci cand consumam lintea cu alimente bogate in vitamina C, precum rosiile, ardeii, broccoli, fierul continut de linte se va absorbi mult mai bine.

Linte uscata – informatii nutritionale
Cantitate pentru 100 gr linte
Calorii: 353
 % din necesarul zilnic *
Total grasimi 1,1 gr 1%
      Grasime saturata 0,2 gr 1%
      Grasimi polinesaturate 0,5 gr
      Grasimi mononesaturate 0,2 gr
Colesterol 0 mg 0%
Sodiu 6 mg 0%
Potasiu 955 mg 27%
Carbohidrați 60 gr 20%
      Fibre alimentare 30 gr 120%
      Zahar 2 gr
Proteine 26 gr 52%
Vitamina A 0%
Vitamina B-6 25%
Vitamina B-12 0%
Vitamina C 7%
Vitamina D 0%
Calciu 5%
Magneziu 30%
Fier 41%
* Procentele din necesarul zilnic sunt bazate pe o dieta de 2.000 de calorii. Valorile zilnice pot fi mai mari sau mai mici în functie de nevoile calorice ale fiecarui individ.

 

Beneficiile consumului de linte

 

1. Scade colesterolul

Lintea ajuta la reducerea colesterolului din sange deoarece contine un nivel ridicat de fibre solubile. Scaderea valorilor colesterolului reduce riscul de boli de inima si de accident vascular cerebral prin mentinerea arterelor curate.

2. Mentine sanatatea sistemului cardiovascular

Mai multe studii au demonstrat ca alimentele bogate in fibre, cum ar fi lintea, reduc, riscul de boli de inima. Lintea este, de asemenea, o excelenta sursa de acid folic si de magneziu, care contribuie in mod substantial la sanatatea inimii. Acidul folic scade nivelul de homocisteina, un factor de risc major pentru boli cardiace. Magneziul imbunatateste fluxul sanguin, precum si trasportul de oxigen si de substante nutritive in intreg organismul. Nivelurile scazute de magneziu au fost asociate în mod direct cu bolile de inima, deci consumul de linte va pastra inima sanatoasa.

3. Mentine sanatatea aparatului digestiv

Fibrele alimentare insolubile continute de linte ajuta la prevenirea constipatiei si a altor tulburari digestive, cum ar fi sindromul colonului iritabil si diverticuloza.

4. Stabilizeaza nivelul zaharului din sange

In plus fata de celelalte beneficii ale fibrelor, fibrele solubile absorb carbohidratii, incetinind digestia acestora si stabilizarand nivelul de zahar din sange. Acest lucru poate fi util mai ales pentru cei cu diabet, rezistenta la insulina sau hipoglicemie.

5. Sursa de proteine

Dintre toate leguminoasele si fructele cu coaja lemnoasa (nuci, alune, etc.), lintea se situeaza pe locul 3 in ceea ce priveste cantitatea de proteine continuta. 26% din caloriile lintei provin din proteine, ceea ce face ca lintea sa fie o sursa minunata de proteine pentru vegetarieni si vegani.

6. Sporeste energia

Datorita continutlui ridicat de fibre alimentare si de carbohidrati complecsi, cu timp de ardere lent, lintea este o sursa de energie care se elibereaza treptat si constant in organism. Lintea este, de asemenea, o sursa buna de fier, care transporta oxigenul in tot corpul si este esential pentru producerea de energie si pentru metabolism.

7. Ajuta la eliminarea kilogramelor nedorite

Desi contine toate aceste substante nutritive benefice, cum ar fi fibre, proteine, minerale si vitamine, lintea are un numar scazut de calorii si extrem de putine grasimi. O cana de linte fiarta contine doar 230 de calorii si da rapid senzatia de satietate.

 

Tipuri de linte

 

In functie de culoare se diferentiaza cateva varietati principale de linte:

 

1. Linte maro

Linte maro
Linte maro

Lintea maro este de departe cea mai frecventa varietate de linte si, probabil, cea pe care o veti gasi la magazinul alimentar local. Culoarea acestui tip de linte poate varia de la kaki-maro la cafeniu inchis si, in general, lintea maro are un gust neutru, usor de pamant. Fierbe in aproximativ 45-55 de minute si isi mentine forma foarte bine, dar daca o gatim prea mult devine moale. Soiuri comune sunt lintea maro spaniola, germana si indiana.

Folosita frecvent pentru a face supe consistente, tocanite si garnituri alaturi de cereale si paste, acest soi de linte isi pastreaza bine forma dupa ce este fiarta. Totusi, lintea maro poate fi pregatita si sub forma de piure, motiv pentru care se foloseste in retetele vegetariane care imita carnea tocata si in retetele de burgeri. Lintea maro si orezul au un timp de gătire similar astfel incat pot fi fierte impreuna, cu seminte de telina sau cu alte condimente.

Cum gatim lintea maro: folosim 2½ cani de apa la 1 cana de linte. Fierbem lintea la foc mic timp de 45-55 de minute.

2. Linte neagra

Linte neagra
Linte neagra

Lintea neagra este o varietate de linte cu bob mic, cel mai frecvent utilizata in retetele indiene. Lintea neagra poate fi comercializata fie cu bobul intreg, fie cu bobul divizat (desfacut in jumatati) si decorticat. Lintea neagra este de culoare crem in interior, atunci când coaja este eliminata. Lintea neagra are o aroma puternica de pamant atunci cand boabele de linte se gatesc in coaja, dar lintea neagra decojita are o aroma destul de insipida.

Lintea neagra arata impresionant atunci cand este gatita, boabele mici de linte stralucind precum caviarul. Aroma ei bogata, de pamant, si textura moale este perfecta pentru salate si supe, dar poate fi adaugata si la paste, orez sau la legume sote. Culoarea negru-intens al acestui tip de linte face un contrast dramatic atunci cand este gatita cu o varietate de legume verzi si rosii, si de asemena indica prezenta unui continut ridicat de antioxidanti (antocianine). Pigmentii antocianini si flavonoidele asociate acestora au capacitatea de a proteja organismul uman impotriva multor boli.

Cum gatim lintea neagra: folosim 2¼ cani de apa la 1 cana de linte. Fierbem lintea la foc mic timp de 25-30 de minute.

3. Linte verde

Linte verde
Linte verde

Lintea verde obisnuita poate avea o culoare verde-deschis uniforma sau poate prezenta si pete verzi-maro la culoare, cu un exterior lucios. Are un gust robust, putin piperat. Lintea verde, in general, are cel mai lung timp de gatire, de 55 de minute sau mai mult, dar isi pastreaza o textura ferma chiar si dupa gatire. Din acest motiv lintea verde este un ingredient ideal pentru salate si alte garnituri.

Exista insa cateva soiuri de linte verde care se remarca prin gustul lor deosebit: lintea verde Puy si lintea verde franceza, care nu este altceva decat lintea verde Puy cultivata insa in alte zone decat cea originara.

Linte verde Puy

Linte verde Puy
Puy lentils wooden bowl” by Jessica Spengler – http://www.flickr.com/photos/wordridden/69655578/. Licensed under CC BY 2.0 via Wikimedia Commons.

Cunoscuta si sub numele de Lentilles du Puy, lintea Puy a fost cultivata initial in solurile vulcanice din regiunea Le Puy-en-Velay, Auvergne (centrul Frantei) in ultimii 2000 de ani, dar acum este cultivata si in America de Nord si Italia. Lintea verde Puy este un produs cu denumire protejata pe intreg teritoriul Uniunii Europene. In Uniunea Europeana, termenul poate fi utilizat doar pentru a desemna lintea care provine din regiunea Le Puy-en-Velay din Franta.

Boabele de linte verde Puy au un strat exterior de culoare verde-inchis cu nuante de negru-albastrui, iar miezul lor este galben si cremos. Lintea Puy are o calitate, un gust si un continut nutritional exceptional, impresionand mai ales prin continutul de minerale si in special prin continutul ridicat de fier și magneziu. Sursa de antocianine, culoarea inchisa, similara cu cea a afinelor si a strugurilor negri, ofera antioxidanti valorosi. Se considera ca terenul in care este cultivat acest soi de linte verde este motivul pentru care calitatea lintei Puy este atat de inalta.

Renumita pentru aroma ei distinctiva, bogata si piperata, lintea Puy este servita de obicei ca garnitura, in salate, ca un punct central la o masa sau chiar ca baza pentru carne, peste sau carne de vanat.

Cum gatim lintea Puy: folosim 2½ cani de apa la 1 cana de linte. Fierbem lintea timp de 40-45 de minute.

Linte verde franceza

Linte verde comuna - linte verde franceza
Linte verde comuna si linte verde franceza

Cunoscuta pentru aroma ei distinctiva, bogata si piperata, lintea verde franceza se distinge prin culoarea ei verde cu nuante de negru-albastrui si prin dimensiunile ei reduse, boabele de linte verde franceza avand aproximativ o treime din marimea lintei verzi obisnuite. De asemenea, lintea verde franceza are un continut ridicat de fitochimicale, de antioxidanti similari cu cele din afine si struguri negri si de minerale, in special fier si magneziu.

In timp ce lintea verde franceza este cultivata folosind acelasi soi de linte ca celebra linte Puy, deoarece aceasta este cultivata in America de Nord sau in Italia si nu in regiunea Puy din centrul Frantei, ea nu este denumita linte Puy (lentilles du Puy). Cu toate acestea, lintea verde franceza poate fi substituita in orice reteta care necesita linte Puy, avantajul fiind faptul ca este mai putin costisitoare.

Deoarece lintea verde franceza isi mentine forma foarte bine, se foloseste ca garnitura in combinatie cu legume si paste, in salate, in supe usoare sau ca ingredient principal al unui fel de mancare.

Cum gatim lintea verde franceza: folosim 2½ cani de apa la 1 cana de linte. Fierbem lintea timp de 40-45 de minute.

4. Linte rosie (sau linte egipteana)

Linte rosie
Linte rosie

Boabele de linte rosie nu au coaja (pielita) si sunt mai mici decat boabele de linte verde. Cel mai comun tip de linte rosie este Red Chief. In forma sa uscata lintea rosie are o culoare asemanatoare culorii carnii de somon, dar se ingalbeneste atunci cand este gatita. Lintea rosie fierbe mai repede decat celelalte soiuri de linte. Deoarece se sfarama usor la fiert, este foarte potrivita pentru piureuri si supe.

Timpul de gatire depinde de intrebuintarea dorita: daca vom folosi lintea rosie la salate, pentru un piure gros sau pentru o pasta de linte subtire. Dupa aproximativ 15 minute de fierbere, lintea va incepe sa se transforme intr-un piure, iar la 25 minute veti obtine o pasta subtire (terci). Gatiti lintea pentru aproximativ 10-15 de minute, daca doriti sa o adaugati intr-o salata, astfel isi va pastra forma si textura ferma.

Timpul de fierbere variaza foarte mult in functie de cat de mare este cratita folosita, de cat de rece este apa in care punem lintea la fiert si de marirea boabelor de linte. Dupa primele 10 minute de fiert este bine sa gustam lintea din cand in cand pentru a decide timpul total de fierbere in fuctie de rezultatul pe care il dorim.

5. Linte galbena

Linte galbena
Linte galbena

Cu aroma ei dulce si gustul asemanator cu cel de nuca, lintea galbena este cel mai popular soi de linte in India. Lintea galbena se obtine prin divizarea unei mici rude a nautului in jumatate. Are culoarea galben mat si este renumita pentru ca provoaca balonare, pe care indienii incearca sa o contracareze prin adaugarea de asafoetida in mancare (derivat dintr-o specie de fenicul gigant, asafoetida are un miros si o aroma unica, asemanatoare cu cea de ceapa si de usturoi).

Lintea galbena fierbe de obicei in 15-20 minute.

 

Cum gatim lintea

 

Lintea se poate gasi in orice anotimp si se poate cumpara de la magazinele cu produse biologice.

Lintea poate fi gatita ca salata, supa, garnitura pentru carne, peste sau alte legume, sau piure. Pentru salata se foloseste lintea cu bobul mare in combinatie cu alte legume.

Lintea trebuie aleasa si spalata inainte de a fi pusa la fiert. Desi nu este obligatoriu, se poate pune la inmuiat cu o seara inainte, in apa in cantitate de 3 ori mai mare decat cea de linte. Astfel, timpul de fierbere se va reduce aproape la jumatate.

Deoarece timpul de fierbere a lintei difera in functie de soi, nu trebuie sa amestecam lintea din pungi diferite pentru ca este posibil sa nu fiarba in acelasi timp. De regula, lintea maro neinmuiata in prealabil trebuie fiarta aproximativ 45-55 minute dupa primul clocot, lintea verde 40-55 minute si lintea rosie 10-15 minute.

Punem lintea intr-o cratita mai mica, o acoperim cu apa si o punem la fiert. Cand incepe sa clocoteasca se formeaza deasupra o spuma. Nu o lasam sa fiarba mult, doar 1-2 clocote, o rasturnam intr-o strecuratoare, o clatim si apoi o punem din nou la fiert, de data aceasta cu apa fierbinte.

Fierbem lintea la foc mic deoarece daca clocoteste puternic se loveste de peretii cratitei si de capac si boabele se sparg. Sarea se pune la sfarsit, cand lintea este fiarta, altfel se inatareste. Tot la sfarsit adaugam 2-3 linguri de ulei crud, de preferat ulei de masline.

Lintea se potriveste bine cu: sunca, jambon, carne de porc, carnati, branza feta, branza de capra, ulei de masline, usturoi, ceapa, ceapa verde, spanac, ardei gras, rosii, ridichi, menta, foi de dafin, patrunjel, cimbru, lamaie, otet.

 

Cum pregatim supa de linte

 

Cantitatea de linte necesara pentru o supa de 4 portii este de aproximativ 300 gr. La aceasta cantitate adaugam aproximativ 1 l apa, in functie de cat de deasa vrem sa fie supa.

Supa de linte se poate prepara cu rosii sau cu pasta de rosii, dar se poate pregati si fara rosii, dupa preferinta fiecaruia. Daca folosim rosii din conserva punem si o lingura de pasta de rosii si le adaugam la jumatatea timpului de gatire. In cazul in care preparam supa cu rosii proaspete, adaugam rosiile cu 15 minute inainte de a fi gata supa de linte.

La prepararea supei de linte folosim ceapa si morcovi (care ii dau dulceata), condimente si plante aromatice precum cimbru, piper, oregano, ienibahar si coriandru. Le folosim in combinatia care ne place mai mult, insa cu atentie deoarece au gust puternic si pot schimba gustul supei.

Cand servim supa de linte, daca preferam, putem sa-i dam o nota picanta cu ardei iute uscat sau cu boia de ardei iute.

 

Retete cu linte

Acum ca stiti tot ce trebuie sa stiti despre linte, va prezint mai jos cateva dintre retetele mele preferate cu linte:

Mancare de Linte Neagra Ciorba de Linte 
Mancare de Linte Neagra - poza 3 ciorba-de-linte
Mancare de Linte Rosie  Supa de Linte Rosie
Mancare de Linte Rosie - poza 1 Supa de Linte Rosie - poza 2
   
Mancare de Linte Verde Supa Crema de Linte Verde
Reteta mancare de linte verde - poza 2 Reteta supa crema de linte verde - poza 1
   
Supa de Linte – Reteta Clasica Supa de Linte cu Conopida, Spanac si Curry
Supa de linte - poza 1 Reteta de supa de linte cu conopida, spanac si curry - poza 2
   
Orez cu Legume si Naut (se poate pregati si cu linte in loc de naut) Supa de Linte cu Bacon si Menta
Orez cu legume si naut - poza 5 Supa de linte cu bacon si menta - poza 3
Rezumat articol
Totul Despre Linte
Titlu
Totul Despre Linte
Descriere
Informatii nutritionale linte * Beneficiile consumului de linte * Tipuri de linte * Cum gatim lintea * Cum pregatim supa de linte * Retete cu linte
Autor

Adauga un comentariu

Comentarii